fbpx

מה זה מע״מ?

רשות המכס והמע''מ נמצאת תחת רשות המיסים. רשות המיסים הוקמה בשנת 2004 והיא מאחדת את אגף מס הכנסה ומסוי מקרקעין, אגף המכס והמע"מ ושירות העיבודים הממוכנים (שע"ם). כולנו משלמים מע''מ ברכישות שאנו רוכשים. מאמר זה ידבר על חובת דיווח של מע''מ, תקופת הדיווח, ניכוי מע''מ תשומות ועוד.
תוכן עניינים

כללי מס ערך מוסף (מע"מ)

מס ערך מוסף (מע"מ) הוא מס המוטל על כל עסקה בישראל, יבוא סחורה, ומתן שירותים. המס מוטל גם על עסקת אקראי שעשה אדם, למרות שאינו רשום כעוסק, ובתנאי שיש לעסקה אופי מסחרי ובמסגרתה נמכר או ניתן שירות או שנמכרו מקרקעין והקונה הוא עוסק.

על כל עסק נדרש לפתוח תיק ולשלם מיסים לכל אחד מהגופים הנ״ל:

1.מע״מ
2.מס הכנסה
3.ביטוח לאומי

מי נדרש לשלם מע"מ

מע"מ הוא מס יחודי בכך שכל מוצר בישראל (למעט חריגים) ממוסה בשיעור של 17%. שיטה זו מתבצעת ע"י מיסוי כל עסקה בישראל.

המיסוי מחולק כך שכל עסקת שרשרת שבוצעה על המוצר משלמת על רווחיה מס ערך מוסף בסכום של 17% (בפועל משלמים מע"מ על כל המוצר אך במקביל מזדכים על ההוצאות כך שנותר מס בפועל רק על הרווח) ובסוף השרשרת הלקוח (האדם הפרטי) משלם מע"מ על כל העסקה ללא יכולת זיכוי על המע"מ.

מי שמחויב בתשלום המע"מ הינו הלקוח אך מי שגובה את הכסף הוא המוכר. בניגוד לתשלומי מס הכנסה החלים על רווחיו של המוכר (בעל העסק) והלקוח בקצה אינו מחויב בתשלום מס נוסף.

תשלומי המע״מ הם 17% מכל הכנסות העסק

לדוגמה:

רצף קנה מרצפות בשווי 1,000 ₪ לריצוף שטח של 100*100 מטר.

ספק המרצפות, שהוא עוסק מורשה גבה מהרצף מס ערך מוסף בשיעור 17% ממחיר הרכישה, כלומר הנגר שילם 1,170 ₪ (1,000 ₪ + 170 ₪ מע"מ).

במקרה שהרצף ירצף שטח של 100*100 מטר, והוא יהיה מעוניין לגבות סכום של 3,000 ₪ עבור הריצוף, הרי שאם הוא עוסק מורשה, יהיה עליו לגבות מהלקוח מע"מ בשיעור 17% ממחיר הרכישה.

הרצף יגבה מהלקוח סך כולל של 3,510 ₪ (3000 ₪ + 510 ₪ מע"מ). על הרצף להעביר לרשות המסים את המע"מ שגבה מהקונה (510 ₪), והוא רשאי להפחית ממנו את המע"מ בסך 170 ₪ ששילם לספק העץ בגין רכישת העץ.

במקרה זה על הנגר להעביר בדו"ח התקופתי לרשויות המס את ההפרש, כלומר מס ערך מוסף בסך של 340 ₪ (510-170).

עסקאות בשיעורים מיוחדים

החוק קובע כי שיעור המע"מ יעמוד על 17% אך קיימים מספר חריגים:

עסקאות פטורות מתשלום מע"מ

בחוק המע"מ מנויים מספר סוגי עסקאות שאינן חייבות במע"מ.

דוגמאות לעסקאות הפטורות:


• הכנסות של עוסק פטור.

• השכרת דירת מגורים ובלבד שהתקופה אינה עולה על 25 שנים.

• הפקדת כספים ומתן הלוואות מעוסק למוסד כספי.

• מכירת נכס שמס התשומות בגינו לא ניתן לניכוי עפ"י דין כגון: מכונית פרטית, דירת מגורים.

• מסירת כל זכות במקרקעין בדמי מפתח.

במקרים אלה העוסק לא יגבה מהלקוח מע"מ בגין השרות/המוצר ולא יוכל לקזז את מע"מ תשומות ששילם על הוצאותיו.

עסקאות חייבות בשיעור של 0%

בחוק המע"מ מנויים מספר סוגי עסקאות החייבות במע"מ בשיעור 0%.

  • הענקת שרותים ספציפיים לתיירים כגון לינה, השכרת רכב וכד'.
  • שרותים ספציפיים לתושבי חוץ.
  • מכירה של סחורה ששר האוצר קבע כי שיעור המע"מ עליה יעמוד על 0% כגון- פירות וירקות.

במקרים אלה העוסק לא יגבה מהלקוח מע"מ בגין השרות/המוצר אך יוכל לקזז את מע"מ התשומות ששילם על הוצאותיו.

דוגמאות לעסקאות פטורות:

סוכנות להשכרת רכבים השכירה רכב לתייר בעלות של 500 ₪. לאחר השכרת הרכב שילמה הסוכנות סכום של 117 ₪ לספק חיצוני עבור ניקיון הרכב.
ההכנסה של הסוכנות בגין ההשכרה תחשב כהכנסה בשיעור של 0% והיא לא תגבה מע''מ בגינה אך תוכל להתקזז על המע''מ ששילמה בגין ניקיון הרכב בסך של 17 ₪.

דיווח תקופתי למע"מ

תדירות הדיווח

כל עוסק המחויב בגביית מע"מ בגין עסקאותיו מחויב לדווח לרשות המע"מ אחת לחודש/ חודשיים. תדירות הדיווח נקבעת על פי גובה מחזור העסקאות- עסק שמחזור עסקאותיו בשנה הקובעת (תקופה של 12 חודשים רצופים המסתיימת ב-31 באוגוסט של שנת המס שחלפה) הוא עד 1,535,000 ₪ (נכון ל-2022) יגיש את הדו"ח למע"מ אחת לחודשיים.

עוסק פטור
משלם מע״מ בגין הוצאותיו
כחלק מהרכישה

מרכיבי הדיווח

על הדיווח התקופתי לכלול את הסעיפים הבאים:

  • עסקאות פטורות ממע"מ או עסקאות בשיעור אפס– סכום הכנסות של העוסק בתקופת הדיווח הפטורות ממע"מ או חייבות מע"מ בשיעור של 0%.
דוגמה לעסקה פטורה

הכנסה מהשכרת דירה למגורים לתקופה שאינה עולה על 25 שנים תחשב כהכנסה פטורה.

דוגמה לעסקה בשיעור 0%

הכנסה של בית מלון בגין לינת תיירים תחשב כהכנסה בשיעור אפס.

  • עסקאות חייבות (ללא מע"מ)- סכום הכנסות של העוסק בתקופת הדיווח החייבות בתשלום מע"מ.
  • המס על העסקאות- סכום המס שגבה העוסק מלקוחותיו במהלך תקופת הדיווח.
  • מס תשומות על ציוד ונכסים קבועים- מס ששילם העוסק במהלך תקופת הדיווח בגין רכישות של רכוש קבוע כמו ריהוט, מחשבים וכד'. פרמטר זה חשוב לצורך מעקב של מע"מ על ציוד ונכסים קבועים הקיימים בעסק.
  • מס על תשומות אחרות- מס ששילם העוסק במהלך תקופת הדיווח בגין רכישת שרותים ומוצרים שאינם כלולים בסעיף הקודם.
דוגמה לדיווח מע"מ

הכנסותיו של בית המלון 'מעלות ארזים' בחודש ינואר עמדו על 100,000 ₪ (ללא מע''מ), מתוכם 20,000 ₪ היו הכנסות מתיירים. במהלך החודש רכש בית המלון מקררים בעלות של 10,000 ש''ח (ללא מע''מ), שרותי גינון בעלות של 2,000 ש''ח (ללא מע''מ). הדיווח החודשי שיגיש בית המלון למע''מ:

  • עסקאות פטורות ממע''מ או עסקאות בשיעור אפס- 20,000 ₪
  • עסקאות חייבות (ללא מע''מ)- 100,000 ₪
  • המס על העסקאות- 17,000 ₪
  • מס תשומות על ציוד ונכסים קבועים- ₪1,700
  • מס על תשומות אחרות- 340 ₪

מע"מ תשומות

מע"מ תשומות הוא המע"מ בגין ההוצאות ששילם העסק. ניתן לקזז את מע"מ התשומות ממע"מ העסקאות וכך להזדכות על המע"מ ששילם העסק.

דוגמה לקיזוז מע"מ תשומות

חנה, עוסק מורשה בתחום העיצוב גבתה מלקוחותיה בחודש אפריל 20,000 ש''ח + מע''מ בגובה של 3,400 ש''ח. במהלך החודש שילמה חנה 1,170 ש''ח עבור ציוד משרדי שרכשה. הסכום שעל חנה להעביר למע''מ בגין חודש אפריל הינו:

מע''מ עסקאות 3,400 ₪
בניכוי מע''מ תשומות 170 ₪
סה''כ לתשלום 3,230 ₪

הוצאות מעורבות

הוצאות מעורבות הינן הוצאות שחלקן משמשות לייצור הכנסה בעסק וחלקן משמשות את בעל העסק באופן אישי. החוק קובע כי על הוצאות מעורבות אין אפשרות להזדכות על מלא מע"מ התשומות ששולם בגינן אלא רק על 2/3 מסך מע"מ התשומות ששולם.

ההוצאות המוכרות ביותר הן הוצאות רכב והוצאות טלפון נייד.

הוצאות לא מוכרות

קיימות הוצאות שהחוק לא מתיר לנכות בגינן מע"מ תשומות.

ההוצאות הנפוצות ביותר אשר לא ניתן לקבל בגינם החזרי מע"מ הן הוצאות ארוחות וביגוד שהעובד יכול להשתמש בו לאחר שעות העבודה.

אופן תשלום המע"מ

אם אתם מעוניינים לשלם מע"מ, תוכלו לעשות זאת בדואר על ידי הצגת שובר תשלום (את השובר ניתן להפיק לאחר דיווח המע"מ באזור האישי או דרך המייצג), בתשלום מקוון בכרטיס אשראי באזור האישי או בהעברה בנקאית באתר רשות המיסים. כמו כן ניתן לעשות הוראת קבע לתשלומים השוטפים. ואם אתם מיוצגים על ידי רואה חשבון הוא ידווח למע"מ וישדר את התשלום בכל דרך שתבחרו.

עוסק מורשה
משלם מע״מ בגין רווחיו.

הצהרת עוסק פטור למע"מ

עוסק פטור אינו נדרש לדווח באופן שוטף לרשות המע"מ על הכנסותיו אלא רק בחודש ינואר לכל שנה עליו להצהיר על הכננסתו בשנת המס החולפת. מטרת הדיווח היא לבצע בקרה של רשות המיסים על עמידת העוסק בתקרה שהוגדרה לעוסק פטור.

זיכוי ממע״מ בגין הוצאות רכב וטלפון נייד הינו 2/3 בלבד מסכום המע״מ ששולם.

לקריאה בנושא על עוסק מורשה לחץ כאן:

לסיכום

מס ערך מוסף הוא מס המוטל על כל המוצרים והשירותים (למעט חריגים) שאנו צורכים. האזרח לא מתעסק עם תשלום המס לרשות המיסים אלא העסק ממנו נקנה המוצר או השרות גובה את המס ומעביר ישירות לרשות המיסים. העסק יכול לקזז את מע"מ התשומות ששילם בגין הוצאותיו ממע"מ העסקאות אותו עליו להעביר לרשות המס. קיימות עסקאות הפטורות ממע"מ וכאלה החייבות במע"מ בשיעור 0%. גם מבחינת התשומות לא כל הוצאה מותרת בניכוי, ישנן הוצאות המותרות בניכוי חלקי וכאלה שלא מותרות כלל.

שאלות ותשובות

מס ערך מוסף (מע"מ) הוא מס המוטל על עסקה בישראל, על יבוא טובין, ועל מתן שירותים,  המס מוטל גם על עסקת אקראי שעשה אדם כל שהוא, למרות שאינו רשום כעוסק, ובתנאי שיש לעסקה אופי מסחרי.

כל עוסק המחויב בגביית מע"מ בגין עסקאותיו מחויב לדווח לרשות המע"מ אחת לחודש/ חודשיים. תדירות הדיווח נקבעת על פי גובה מחזור העסקאות.

לא, זה מאוד תלוי באופי העסק! להלן מספר דוגמאות לעסקאות שאינם חייבות בתשלום מע"מ: השכרת דירת מגורים ובלבד שהתקופה אינה עולה על 25 שנים, מסירת כל זכות במקרקעין בדמי מפתח, הפקדת כספים ומתן הלוואות מעוסק למוסד כספי ומכירת נכס שמס התשומות בגינו לא ניתן לניכוי עפ"י דין כגון: מכונית פרטית, דירת מגורים.

ההבדל בין עסקה פטורה מתשלומי מע"מ לעסקה חייבת בשיעור 0% הוא בהחזרי הוצאות מע"מ בגין הכנסה זו. כאשר עסקה פטורה- לא זכאית להחזרי מע"מ על ההוצאות ואילו עסקה חייבת בשיעור 0%- זכאית לקבל החזרי מע"מ בגיל הוצאות הקשורות לעסקה.

עוסק פטור מתשלומי מע"מ חייב לדווח למע"מ אחת לשנה על הכנסתו במטרה לבקר האם העוסק הגיע לתקרה המחייבת אותו בתשלומי מע"מ.

אביה פרחי - משרד רואי חשבון

שני הדברים שהופכים רואה חשבון טוב לרואה חשבון מעולה אלו אהבת האדם ואהבת המקצוע. הצלחתי במקצוע נובעת משילוב של השניים בתוספת אמינות, מקצועיות וזמינות. כבר מתחילת דרכי ידעתי שאני הולכת לצלול לא רק למספרים אלא גם לסיפורים שעומדים מאחוריהם– לאנשים.

מבחינתי, כל עסק הוא עולם ומלואו. כל עסק הוא חיים שלמים שמישהו הזיע כדי ליצור אותו. אני רואה את הלקוחות שלי כמשפחה וחשוב לי שהם יגדלו ויצמחו. אני מקיימת לאורך כל השנה קשר הדוק ורציף עם לקוחותיי, קשר הכולל שיחות ופגישות על בסיס קבוע על מנת לייעל את העסק ולשפר את ביצועיו.

בפן המקצועי אני מחויבת למקצועיות ללא פשרות תוך דגש על תכנון מס על מנת שלקוחותיי ישלמו את המינימום האפשרי. אני מודה לכם לקוחות יקרים על האמון שאתם נותנים בי יום יום ומבטיחה להמשיך לעשות בשבילכם את הטוב ביותר!

כתבות ומידע מקצועי
יצירת קשר ללא עלות
כתבות ומידע מקצועי
יצירת קשר בקליק

השאירו פרטים ואחזור אליכם במהירות האפשרית!

שאל את אביה שאלה

מה השאלה שברצונך לשאול?